الخميس، 1 سبتمبر 2011

حبيت أقولهالك

                                                                                                                                                                        

أنا عارفة أن أول قصة نشرتها لهدف معين...ودي تاني قصة يمكن الهدف 
ميكونش موجه للشخصيات بتاعتها...ربنا يسعدهم ويديم عليهم نعمة الرضا والفرحة...بس القصة دي لواحده صحبيتي عاوزة أوصّلها أن...ربنا كريم ورحيم وجميل...فإن الله ماأشقاك إلا ليسعدك ومــاأخذ منك إلا ليعطيك ومــاأبــكاك إلا ليضحكك وماحرمك إلا ليتفضل عليك ومــاابتلاك إلا لأنه يحبك...
ربك هيدبرلك أمرك تدبير هيدوب قلبك من حلوته وحنيّته عليكي...وفي فرق بين حد بيعمل الذنب بجبروت وغفله...وحد بيعمله وهو زعلان وندمان على ما فرط فيه من جنب الله, حد وهو بيعمله بيبكي...وعارف أنه هيتوب -مش طول أمل- لأنه ده يقينه...قلب معلق بالله وعارف أن ملوش غيره...وأخيرا "حقيقة الشكر ألا يستعان بنعم الله على معصيته"
أنتي عارفة أني أحبك فالله...أقري القصة بقى

دي بقى قصة داليا(دولي), دولي بقى "أطعام" أي حاجه تحصلها خير أو مش خير علي طول تلمنا في حفلة طبخ عندها في البيت (هي بتكون أغلبها ضحك و هزار بس الحمد لله بتكون نوايانا حاضره دايما) و بعدين ننزل نوزع الأكل على الناس المحتاجين...و حلمها أنها تفتح المطعم الى بتحلم بيه و من دخله تفتح بنك الطعام بتاعها...مع أنها أصلا متّخرجة من أداب...بجد هما لازم يغيروا نظام التعليم في مصر قوي, أحنا مش عملنا ثورة ولا أي النظام, ماعلينا مالسياسة يلان دخول القصة...


"ايها الناس افشوا السلام و أطعموا الطعام و صلوا بالليل والناس نيام تدخلوا الجنة بسلام"صحيح

يوم الخميس

-"داليا قومي بقى ألبسي خالتك و العريس على وصول يعني نص ساعة كده"
-"أنا أصلاً بلبس في 5 دقايق بس حاضر...قولي لي هو الواد دودو جاي معهم ولا أي النظام بجد وحشني قوي "
-" أولاً مابقاش "الواد دودو " من 18 سنة عيب و ثانياً بيذاكر للماجستير و مش فاضي , ممكن تقومي تلبسي بقى "
- " ممكن أكلمه و بعد كده هقوم على طول واللهِ يا حُبي"
....طبعا كالعادة لازم يرد على أخير رنة
-" ألو, مش جاي لي يا أستاذ؟ مش عاوز تشوفني و أنا لابسه بنت ناس"
-"وعليكم السلام ورحمة الله و بركاته, في حد يقول "ألو" أي يا سيت الشيخة!!, وغير كده ما تيجي تخديني قلمين أحسن, حد يكلم ابن خالته اللي ماسمعش صوته من 3 شهور كده؟ أه مش جاي وبراحتي و غير كده أنتي طول عمرك بنت ناس يكفيكي فخراً أني ابن خالتك, بس أي؟! نضفتي للعريس وكده يالا يا واقعة"
-" أنا يا....لأ أنا مش هرد عليك هستنى ليوم القيامة وهجيب شنطة كببيييييرة واخد حسناتك كلها, و غير كده أنا مش عاوزه عريس ولا حاجه, كتّر خيرها مامتك هي اللي مقتنعه أني عانّست, النظرية أني لسه مخلصة جامعة السنة دي طيب لما يبقى عندي 25 سنة هتقول أني بلعب في الوقت الضايع؟!أنا وافقت أتفرج عشان خالتك ماتزعلش, المهم قول لي الأستاذ المتُقدم ده أي موقفه؟"
-"لؤي هاهاها ربنا معاكِي كفاية أسمه أصلاً, يا بنتي دى بيلبس مقلم على كاروهات و أسود في بني, كل الحاجات اللي أنتي بتكرهيها, يلا بقى ألبسي في الحيط و سلمي لي على أمي هاها"
-"وليد يا ابن ليلى هتدخل النار بعد الشر عنك, يا ابني بطّل تتكلم على الناس بقى هيفضلو ياخدوا من حسناتك لحد أمتى؟ ده على أساس أن في حسنات وكده يعني "
-"دولي يا بنت سلوى خليكي في حالك, أنا عارف أن ولادي هيطلعوا قرود خلاص... بس تصدقي أزمة حوار الحسنات دي فعلاً , دى أنا حتى عندي ناقص فيهم, بس والله واحشاني يا دولي"
-" لأ, ما هو واضح, دى على أساس أنك كل يوم عندنا في البيت وأنا مش بطلع أسلم عليك, يا ابني دا أنت ساكن في الشارع اللي ورانا "
- " والله يا دولي الماجستير ده أكل كل وقتي أدعي لي بقى"
-" أنت عارف أني دايماً دعيالك, قول دعاء قضاء حاجه هو اللي نجاحني الأربع سنين هكتبهولك مع لولا"
-" عارفه, أنا مش أبيض يعني, بس أي هبعتهولك دي أنتي قررتي أنك ماتشُفنيش تاني خلاص"
-" أي ده؟ أنت اللي مبتجيش"
-"صح, بس هو أحنا بطلنا نخرج مع أصحبنا ليه؟ أو أنتي بطلتي ليه؟ أحسن نسيت"
-"نسيت, قولت لي...عشان أنا بطلت أخرج مع ولاد أصلاً لأنه أساساً الموضوع في حرمانيه, يعني أنت كمان حاول تقلل شويه"
-" صح لكن أجيلكم البيت عادي, نظرية برده ربنا يهديكي يا بنتي"
-"ايوه أحنا المفروض مانقعدش مع بعض لوحدنا و هزار و كده, أصلاً خوخا صحبتي قالت لي أن حتى ابن خالتي يعتبر راجل أجنبي"
-" لأ لو سمحتي أنا مصري و أبويا مصري بسماري و..."
-" سخيييييف قوووي, أقفل بدل ما أقفل في وشك, أه صحيح لقيت حديث كده في ما معناه  يعني أن اللي يصحى يوم الجمعة بدري و يستحمه و يروح الجامع بدري كان له بكل خطوة صيام و قيام سنة كاملة حتى الكاتب بيقول أنه شك في صحته من كتر ما الثواب كبير قوي فراح لعالم أكبر منه فقال له لو ناس قليلة اللي بتعمله يبقى صحيح و طلع صحيح فعلاً, المهم أصحى بدرى بكره و بطل كسل"
-"يا باشا أنت تُأمر"
-"يا نهار أبيض جرس الباب شوفت كلامك عمل فيه أيه؟!!! خالتك هتقتلني أنا لسه مالبستش"
-"خلاص روحي ياله, وكلميني أول ما يمشوا يالا سلام يا بتاعت الأجانب, صحيح هو عشان كده بقالي كام شهر ماشُفتكيش و لما شوفتيني ماسلمتيش عليه بالأيد"
-"هتروح النننار, و عادي أنا بطلت أسلم على الناس كلها, سلام سلام ماما جايه"
.....
يوم الجمعة

-"دولي قومي ساعدي خالتك و جدتك و أعملي السفرة"
يوم الجمعة...أجتماع العائله...يعني مالأخر حاجه مقدسة في حياتنا, بس دي أول مرة دودو يفضى من شهرين و يعرف يجي
-"حاضر يا حُبي, وليد قوم معي"
-"يا بنتي المهام التافهة دي للمرفهين الفاشله بتوع أداب لكن المكافحين اللي زي اللي دخلوا صيدلة و هيحضروا دكتوراه إن شاء الله ياكلوا على الجاهز"
-" فاشله!! ماشي ربنا يسمحك لما أفتح مطعمي مش هأكلك فيه"
-"يا بنتي روحي كده أنا هقعد مع خالتي حبيبتي على الأقل طبيعية مش معقدة زيك, يرضيكي يا خالتي يا حبيبتي بنتك دي بعد 21 سنة بعد ما لعبت معها وأكّلتها وخرجّتها - يا بنتي دا أنا اللي وريتك الملاهي أبوكي و أمك دول عمرهم ما سألوا فيكي- المهم يرضيكي أنها تقولي مش هسّلم عليك و مش هخرج معك لأنك راجل غريب؟ وهي لسه فاكره دلوقتي!!"
-"خوخا قالت كده و ماما عارفه أن الكلام ده صح وهي بتحب خوخا أصلاً وغير كده أي خرجّتك وأكّلتك, أنت هتذل فيه؟؟؟"
-" ماشي ياختي خالي خوخا بتاعتك تنفعك"
-" هتنفعني مالكش دعوة, يالا قوم بقى بطّل غلاسة"
-"معلش يا سوسو مجبر أروح معها أو هتقعد تزن لبكره الصبح, أنا عارفها"
-"ماشي ياحبيبي, بس دولي, خديجة قالت النميمة حرام برده"
-"لأ أنا بس هاحكي له اللي حصل, يالا بقى"
-"ها أي اللي حصل"
-"أولاً الحديث كان (عن عبد الله بن عمرو عن النبي صلى الله عليه وسلم قال : من غسل واغتسل يوم الجمعة وغدا وابتكر ودنا واقترب واستمع وأنصت كان له بكل خطوة يخطوها أجر قيام سنة وصيامها.( هاه روحت المسجد بدري النهارده ولا قفلت عليه و نمت كالعادة"
-"لأ ياختي روحت وقرات سورة الكهف و كمان الدخان بالليل قبل ما أنام وصليت الفجر لما رنَتي لي وغسلت سناني و رجلي قبل ما أنام تحبي تشوفي "
-"شطور يا دودو"
-"بنت أي دودو دي وغير كده مش كفاية عليكي لولو بتاع أمبارح؟ كان لابس أي؟"
-"مش هقولك و خليك في حالك و على فكرة محترم و مؤدب وبابا بيفكر لعلمك, ومش لازم تكون كل الناس سطحية زيك, الحاجات دي بتتغير لكن الأخلاق لأ"
-"و دا من أمتى إن شاء الله , أنتِ مين و فين دولي حبيبتي خبتيها فين؟!"
- " بطل بقى, مش معنى أني دخلت في الدين شويه وعرفت حاجات صح و بقيت بعملها أني أتغيرت"
- "أنا ماقولتش حاجه بس مش ملاحظة أنك مزوداها شويه, يعني مثلاً أكيد مش السلام اللي هيدخلني النار أو الخروج مع أصحابي, في ناس بيعملوا مصايب, أنا راجل و عارف"
- "ليه دايماً بنبص للوحش؟ و ماتقوليش عشان هو الأكتر, دا اللي أنت عاوز تصدقه, معلش الكويس موجود, الناس اللي أصغر مننا و ختموا القرآن أو بنوا دار أيتام وغير كده الحوار لا أني مزوداها أو أني بحب اخنق على نفسي كل ما في الموضوع أني بجد لما بدأت أعرف ربنا شويه صغيرة حبيته قوي وخصوصاً لما عرفت قد أيه هو بيحبنا... فالموضوع مش بقى أنا خايفه من النار وعاوزه الجنة قد ما هو بقى أني خايفة أن ربنا يزعل مني في حاجات بسيطة قوي فمكانتي تقل عنده"
-"يعني أنتِ خلاص مابتعمليش حاجة غلط و أنا اللي منحرف و فاجر ماشي يا ستي"
-" أي الهبل ده مين قال كده, وغير كده مين قال أني مش بعمل حاجة غلط ما أنا لسه واقفه بهزر معك مع أني عارفه أن ده مش صح, بس أصل أنت زي أخويه يعني, هو مفيش حاجة أسمها كده بس ما لا يدرك كله لا يترك كله"
-" بالعربي لو سمحتي"
-"ضايع , يعني نحاول نعمل على قد ما نقدر مش نقول عمرنا ما هنكون كويسين ومانعملش حاجة"
-"جايز, يالا ما علينا روحي لماما في المطبخ بدل ما أنتي واقفه كلام كلام صدّاعتيني و أنا اللي عملت كل الحاجة "
-"صدّاعتك!!! معلش هي غلطتي أني طلبت مساعدة واحد زيك"
-" مساعدة أي يا أم مساعدة, أنتي عملتي حاجة أصلاً؟؟ و كمان واحد زي!! أنتي تطولي يا مدام لولو"
"مدام لولو...تصدق والله مش وحشة"
"أمشي يالا و دخلي لسانك ده جوه"
....
على بالليل كده وأحنا في البيت وأنا قاعدة مع ماما في قاعدة مزاح بكوبيتين الشاي فالبلكونة
-"ماما تفتكري وليد يعرف حاجه عن لؤي ده و مش عاوز يقول"
-" ماعرفش, بس هو أتحمق قوي لما عرف أن ابوكي بيفكر في الموضوع, و كمان بيزعق فيه و يقول لي لؤي أي اللي تجوزيه لها؟! شكل الماجستر جننته, بس أنتي طول عمرك غالية عنده حتى أكتر من أخته"
-" صحيح, هي أي أخبرها؟ "
-" شكلها ماكنش مبسوط, قعدت تقول أنها لو رجع بيها الزمن كانت مش هتتجوز غير دلوقتي وهي عندها تلاتين سنة"
- " دا نصيب ما ينفعش حد يغير قدره بس عارفه أنا مش عاوزه أي أرتباط دلوقتي ,دا غير أني ماحاستش مع لؤي ده بأي راحة نفسية ولا حاجة, بصي أنا هصّلي أستخارة مع أن أنا و وليد كنا أخدين الموضوع هزار بس أكيد  اللي ربنا يختاره لي هو الخير...أنتي عارفة أخير حته في دعاء الأستخارة بحبها قوي اللي هي بتاعت (اللهم اقدر لي الخير حيث كان وارضني به) أصل نعمت الرضى دي حاجة كبيرة قوي"
- "أمال أيه, طبعا يا بنتي, هي في حاجة غيرها قعدتني معاكي أنتي وأبوكي؟!"
- " دي أخرتها يا سوسو؟!! بس بردوا بحبك"
- "وأنتي عارفة أنك نور عيني من جوه"
....
مع أني بموووت فالطبيخ والمطبخ, حتى غسيل المواعين بحبه, بس أكتر حاجة تقيلة على قلبي هي تحمير الفراخ...يا الله...مفيش حل تاني بدل الرعب ده...
"بسم الله الرحمن الرحيم"...أي الغباء ده حد يتخض من موبيله...أنا فعلا محتاجه أغير النغمة دي, صوتها رعب قوي
-"ولييد أزيك؟واحشني جداً"
-" وليد حاف كده, أنتي عارفة أنتي بتكلمي مين دلوقتي؟, أنا أكبر مسؤل في أكبر شركة أدوية فيكي يا مصر, أخدت الترقية يا دوولي"
-"مبببروووك أمتى؟"
"لسه النهارده لعلمك أنتي أول حد يعرف, هاه بقى, مش هتعزميني في مكان حلو كده يا مدام لولو؟؟"
-"يابني بطّل, الحوار ده عدى عليه شهرين وأنت لسه مش راضي تنسى"
-"أنسى أزاي بااللي أنتي عملتيه... قالك ‘أصلي صّليت أستخارة و ماحاستش حاجه, تفتكر أعمل أي يا وليد’!!! أمانه ماكنتش مصدقك, ده لؤي عاوزا تحسي بأي؟!!"
-"بس بقى دا غير أني مابتكلمش كده أصلا ً, وغير كده كفايه تاريقه على خلق الله حتى عشان ربنا يبارك لك, المهم عاوزين نعمل حاجه للمناسبة الحلوة دي"
-" لأ مش مصدق هنخرج فعلاً"
-" نخرج أي أنت كمان أنا قصدي أننا نعمل أطّعام عشان ربنا يبارك لك"
-" أطعام ماشي, ماجاتش في بالي دي, لأ بجد لولو هيبقى فخور بيكي قوي, أنتي عارفه لحد دلوقتي بيسأل عليكي"
-" شفت يابني مش ساهلة أنا خالص"
-" أي السعادة اللي أنتي فيها دي وقالك مش ساهلة, يا بنتي هو لولو اللي ساذج, بس عيب عليكي أنا فضّحتك وقلت له ‘داليا أي اللي شكلها طيب دي متشردة ’ و حكيت له لما كنتي تضربي أصحابك و تيجي تتحامي فيه و عن حرب الطين وعن البونبوني اللي كنتي بتاخديه من أصحابك و تجري عليه عشان أخبيه معي, يعني من الأخر شردت لك يعني ماتتوقعيش أنه هيفكر فيكي تاني"
-" شريييرررر!! وغير كده أنت اللي كنت بتقول لي خدي البونبوني منهم و لما ماما كانت تزعق لي كنت تعمل عبيط"
-" يابنتي دى أسمه ذكاء, يعني برده مش هاتعزميني, طيب أصلي كنت عاوز أشوف النور اللي طالع من وشك اللي أتقال لي عليه"
-"كلمة زيادة و هكلم خالتي أحكي لها حوار البنت بتاعت السنة اللي فاتت هي لسه هتموت وتعرف  بس أنا عملت بأصلي, هي كان أسمها أي هايدي, ساندي حاجه كده"
-"مش فاكر, وعادي قولي لها مش فارقه أنا كده كده بطّلت أعرف بنات, وبطّلت أسلم كمان فا ماتزعليش لو مدتي أيدك وأنا ماسلمتش"
-"طيب أقفل ولا أي؟؟"
-" يا دولي أنتي مش بنات أصلاً"
-" شكراً"
-" بهزر بهزر, دا أنتي البنت الوحيدة اللي في الدنيا... أه و بقيت بصلي الفروض كلها في الجامع حتى الفجر"
-" ماشاء الله بجد ربنا يبرك لك كمان و كمان بس أنا مش متّعوده عليك طيب و بتكلمني بأحترام و كده أنت عيان ولا حاجه؟؟"
-" لأ ياختي مش عيان"
-" طيب, يالا بقى كفايه عليك كده بس أسأل لوّلا في حوار الأطعام ده و  قولي هيكون عندنا ولا عندكم"
-" أكيد عندكم يعني, أنا مش عاوز وجع دماغ"
-" طيب و أنا لما أرجع هكلمها أتأكد"
-" أنتِ فين أصلاً"
-"في الشارع"
-" لا والله, رايحه فين يعني؟"
-" كنت خارجه أنا و جوجو صحبتي نشتري لبس"
-"دي غير اللي قالت لك أني أجنبي"
-" لأ اللي بتتكلم عنها دي خوخا يا سخيف"
جوجو راحت مدياني البصة التمام وقالتلي  "خوخا اللي هتقيم عليكي الحد لو سمعت الهزار ده كله"
-"طيب يالا سلام بقى عشان ألحق أكلم صحباتي عشان نحضر الأكل"
-" و قال لك أطعام و عمل خير و في الأخر أنتي بتلمي صحباتك و تقضوها نميمة  وضحك, يا بنتي دا أنا بسمع ضحككم من بيتنا, بس هم مش فيهم واحده حلوة كده تشُفيها لي؟"
-" هو ده اللي ناقص"
-" برحتك خليكم كده, وأنا اللي كنت عاوز أنقذكم من صالون العنوسة..."
-"ربنا يسمحك, مش هرد عليك, يالا سلام"
-"سلام يا مدام وليد إن شاء الله"
-"سلا.....وليد أنت قلت أي؟؟!!!!"......"دا قفل"
-"مالك يا دولي في أي"
-"جوجو دا قال لي مدام وليد و قفل"
-"دا وليد أبن خالتك"
-"يعني هو أنا بكلم ولاد غيره؟!, وبكلمه مابيردش, بس أكيد أنا سمعت غلط, صح؟ "
-"جايز, طيب ألحقي جاتلك رسالة أكيد هو"
-"طيب أفتحيها أنتي"
-"ماتخفيش قوي كده لسه ماقالش بحبك تتجوزيني, دى بيقول أن خالتك قالت أنهم هيطبخوا عندكم"
-" لأ دى بيستهبل أنا هبعتله أقول له يرد عليه"
-"طيب.....جاتلك واحدة تانية أفتحيها أنتي بقى...............هاه قال أيه؟؟؟"
-" داليا أنسي اللي قلته في الأخر, الكلام ماكنش ليكي..... أي ده أنا مش فاهمه حاجه"
-"جايز كان قصده مدام لؤي زي ما بيقولك و طلعت منه كده عادي....أي يوم الرسايل العالمي ده, في واحدة تانية, تحبي أفتحها أنا؟"
-" لا يا بنتي عادي أنا بس أتخضت أصل ده وليد يعني, أخويه يعني"
-" فينك يا خوخا... أحنا مش قولنا مفيش حاجة أسمها أخويا, أفتحي الرسالة الأول بس"

داليا ماتنسيش اللي أنا قولته...الكلام كان ليكي... أنا عارف أنك تعرفيني من ساعة لما كنت لسه بالتقويم في أسناني و بعاكس البنات و أنا أعرفك من أيام ريري و البامبرس و كفايه فضايح فا من الأخر أمي دلوقتي بتكلم أمك تديها خبر أني هتجوزك إن شاء الله ..والله أهلك مايوفقوش.. أنتي شخصياً متوفقيش ...دي مش مشكلتي أنا هتجوزك"

-"أيه ده, دى عسول قوي يا دولي, بس أي المقال اللي هو كاتبه ده, دول خمس رسايل في بعض ولا أي؟!, المهم أنتِ أي نظامك هتوافقي؟؟"
-" ماعرفش, ماعرفش, أنا بس عاوزه اكلمه"
-" طيب أهدي كده و فكري هتقولي له أيه"
-" معرفش بس هو لازم يرد عليه لاز......ألو,وليد.... وليد أنت أكيد مارضتش عشان تقعد ساكت"
-" أفندم يا حرمي المصون, عاوزه طلبات البيت و أنا جاي؟"
-"أنت بتهزر, الحوار كله ضحك صح؟"
-"لأ, الحوار أجد من الجد, أنا عارف أنك هتقولي أني زي الأخوكي, وأن ماينفعش والكلام ده بس أنتي اللي قولتي أن مافيش حاجة في الأسلام أسمها كده, فاكره؟؟؟"
-"أنا عارفه أني قلت كده, بس..."
-"مافيش بس, أنا بحبك وماكنتش واخد بالي غير لما حوار لؤي ده قلب جد...أصل ماينفعش واحد غيري ياخدك أنتي بنوتي أنا..... بتاعتي عارفه يعني أي؟ و كمان اللي ياخدك لؤي!!! صعب قوي"
- "ههه"
- "أيوه أضحكي, أنا عاوزك تضحكي العمر كله, أنتي عارفه أني كنت بقعد أفكر في قصص تضحك وأحكيها لك عشان بس أسمع ضحكتك؟"
-"  أكيد لأ, أنت بتضحك عليه"
-"طيب أقول لك أي عشان تصدقي؟؟....أقولك أنك الوحيدة اللي تعرف عني كل حاجه و أني عمري ما أستريحت لحد زي ما بستريح لك...طيب عارفه؟ أنا أي أنجاز عملته في حياتي ماكنتش بحس بحلاوته غير لما أجي أحكيهولك.......... وبجد وحشتني خروجتنا مع بعض قوي"
-" مش فاهمة, يعني أنت أتقدمت لي عشان تخرج معيه؟؟!"
-" هابلة...هتجوز هابلة...حتى صحبتك بتضحك عليكي, أنا سامع صوتها, يا بنتي حرام عليكي حتى لما حولت أبقى جد و رومانسي دمّرتي اللحظة"
-" ما أنا مش فاهمة!!"
-" أنا بحبك...أيه اللي مش مفهوم, و لو قلتي ‘فجأه كده’ هقول لك بحبك من ساعة ما كنتي بتاكلي ريري –صحيح, أنتي عارفه أنك أكتر طفلة كلته في العايلة, كنتي عامله رقم قياسي يعني"
-" شكراً, بس أنا برده حاسة أن أنت ماينفعش تقرر فجأه...أصل الجواز ده حاجة كبيرة قوي"
-" لما هو كده, فكرتي ليه في لولو كاروهات ده؟!, أستغفر الله العظيم, ما علينا ماعلينا...طيب ومين قالك أني أنا كمان مش شايف الجواز حاجة جامدة؟؟ّ!! دا أنا عشان شايفوه حاجة جامده عارف أني مينفعش أتجوز غيرك إن شاء الله, عارفه ليه؟ عشان أنتي اللي علمتيني أحب ربنا صح... وأنتي السبب أني حطت لحياتي هدف...وبحبك وممكن أقعد أقول في أسباب لبكره الصبح بس دلوقتي ممكن تقتنعي, عشان أنا أفضّل أتجوزك وأنتي راضيه بدل القهر وأخطفك والأفلام العربي دي."
- "...."

0 comments:

إرسال تعليق