الأربعاء، 24 أغسطس 2011

ربك رب قلوب

                                                                                                                                                                                           


الليلة دي و أنا بقرأ القرأن, أستوقفتني أية يمكن عديت عليها أكتر من 50 مرة طوال ال 12 سنة اللي فاتوا (و أيوة أنا بدأت أقرأ القرأن من وانا عندي 10 سنين..عادي يعني كان عندي صعوبات تعلم و كبرت دخلت هندسة...بتحصل) المهم أي هي الأية؟؟


وقال إني ذاهب إلى ربي سيهدين رب هب لي من الصالحين فبشرناه بغلام حليم 
[ ص: 89 ]


كنت طول عمري بستغرب ليه إبراهيم يكون هو خليل الرحمن؟
 يعني مثلا ليه مش نوح اللي قعد يدعوا قومه 950 سنة؟
 ولا ليه مش موسى اللي اليهود عذبوه؟؟ كل شوية يقولك "عوزين صنم نعبده" و يكون ربنا عاملهم لسه معجزة...جبروت جبروت يعني...
و لا ليه ميكونش خليل الرحمن أدم ما هو أبونا كلنا و هو اللي ربنا صنعه بأيده أصلا و نفخ فيه من روحه و أسجد له ملائكته؟؟؟

بس أول لما شفت الأية...كل اللي حسيتوه... أيه اليقين ده؟؟!!...يعني وقت إبراهيم مش كان في ولا بني أدم موحد و مع ذلك هو مانسقش وراهم, لأ دا فكر لحد ما دماغه وجعته و قعد يدور على ربه في كل حاجة حوليه...ومع أنه ماشفش ربه في الأخر بس كان عنده يقين أنه موجود
...


بص بقى للأية, بص أولها "وقال إني ذاهب إلى ربي سيهدين" اللي هو أنا مليش دعوة بكل العالم دول...أنا عارف أني لو رحت له هو هيهديني...يقين مبيهزرش


و بص بقى حلاوة اللي يروح لربه
 "رب هب لي من الصالحين فبشرناه بغلام حليم"

يا رب أنا عاوز كذا... علطول فبشرناه...ما أنت روحتله خلاص...يبقى هي دي معاملة رب العالمين و ملك الملوك الكريم ذو الجود و الفضل و المنه


عرفت ليه إبراهيم كان أمه (رجل واحد بأمه كاملة) عرفت ليه هو خليل الرحمن؟؟؟


لأنه جاء ربه بقلب سليم....


زي ما رسولك صلى الله عليه و سلم قال:

(ما سبقهم أبو بكر بكثرة صلاة ولا صيام ، ولكن بشيء وَقَـرَ في قلبه)

و فعلا ربك رب قلوب




اللهم أرزقنى قلب مثل قلب إبراهيم...اللهم أزل سخائم صدورنا...اللهم أزل الران من 
عليها...أمين يا رب العالمين

0 comments:

إرسال تعليق